در این مقاله به بررسی تاریخچه سیستم صوتی خودرو می پردازیم.
دهه 1920 در غرب وحشی یک دهه تحولات اقتصادی برای صنعت نفت و فولاد بود. در این زمان بود که غول های اقتصادی و سرمایه گذاری آمریکایی در بازار مصرف چشم کور غوطه ور شدند. صنعت خودرو یکی از دستاوردهای رونق اقتصادی دهه 1920 بود. در این 10 سال، صنعت خودروسازی نه چندان مدرن آنقدر پیشرفت کرده که مهندسان اروپایی را از زبان خود رها کرده است. رشد فزاینده تولید و مصرف خودرو در ایالات متحده نیز انتظارات مختلفی را افزایش داد. مشتریان ویژه درخواست های ویژه ای داشتند و پول ویژه ای برای آن پرداخت می کردند. در اواخر دهه 1920، دنیای الکترونیک تحت تأثیر اختراع ترانزیستور قرار گرفت. کامپیوترها هنوز به غول های محاسبات و منطق امروزی تبدیل نشده بودند. به همین دلیل امکان ساخت وسایل و قطعات الکترونیکی کوچک وجود نداشت. با اینکه استفاده از رادیو در بین مردم جهان بسیار رواج داشت، اما هیچ گذرگاهی بین رادیو و ماشین حفر نشده بود.
در دهه 1930 بود که تیم کوچکی از مهندسان موتورولا اولین سیستم صوتی خودرو را اختراع کردند که شامل یک رادیو تک پرتو به نام مونو بود. خودرویی که موتورولا برای نصب رادیو خود انتخاب کرد Studebaker بود. به لطف این اختراع، موتورولا توانست میلیون ها رادیو خودرو را بفروشد. این شرکت در این زمینه به قدری موفق بود که حتی دستور خاصی از نیروی انتظامی دریافت کرد که طی آن باید سیستم های دریافت و ارسال رادیویی دو موج را طراحی می کرد. از دهه 1930 تا 1950، شرکت های مختلفی شانس خود را برای ورود به این بازار بکر آزمایش کردند، اما تقریباً هیچ یک از آنها موفق نشدند. تا سال 1952، شرکت آلمانی Blaupunkt برای اولین بار یک سیستم رادیویی FM با سیستم صدای فراگیر را در ماشین نصب کرد. این اولین باری بود که مشتری می توانست امواج رادیویی را بگیرد و ایستگاه مورد نظر را جستجو کند.
با شروع دهه 60 و توسعه ترانزیستورها، اولین سیستم های توزیع کاست وارد عمل شدند. کرایسلر در این زمینه پیشرو بود. این دوره نوار کاست 8 تراک بود. شرکت های بزرگ وارد شدند، اما فیلیپس بهترین عملکرد را داشت. بعدها کنوود و بلاوپوکنت توانستند نوآوری های بیشتری را در این زمینه به ارمغان بیاورند، اما همچنان موفقیت برندهای دیگری مانند پایونیر و آلپاین را داشتند. تا الان به دهه 70 رسیدیم. شرکت ها دیگر چندان روی مکانیسم توزیع تمرکز نمی کنند. اکنون همه روی کیفیت صدای پخش کار می کنند. یعنی روزهایی که بلندگوها و گروه ها اهمیت ویژه ای پیدا کردند. این روزها بود که کم کم دعوا بلندتر و بلندتر شد. خروجی صدای قوی تر ارتباط مستقیمی با برق خودرو داشت. چیزی که خودروسازان نیز باید به آن توجه کنند. در طول دهه 1980، باندهای چند وات دیگر محبوب نبودند. اکنون بحث در مورد تقویت کننده ها و ساب ووفرها است. عصر سی دی از اوایل دهه 1990 شروع شد. دنیای تغییر کیفیت و تبدیل از آنالوگ به دیجیتال آغاز شد. کم کم دوران پخش نوار کاست کم رنگ شد. اکنون در قرن بیست و یکم، سیستم های صوتی در صنعت خودرو ترکیبی از پیشرفته ترین الکترونیک، هوش مصنوعی و مهندسی صدا هستند.
با